محدودیت زمانی برای خوردن غذا می تواند روشی جدید برای مقابله با چاقی و دیابت باشد

 6 دسامبر 2019 - اغلب به افراد چاق، دارای قند خون، فشار خون و یا کلسترول بالا توصیه می شود که کمتر غذا بخورند و بیشتر تحرک داشته باشند، اما تحقیقات جدید نشان می دهد اکنون یک ابزار ساده ی دیگر برای مقابله با این بیماری ها وجود دارد و آن "محدود کردن زمان خوردن غذا به یک پنجره ی 10 ساعته در روز(TRE)" است.

مطالعات انجام شده بر روی موش ها و مگس های سرکه نشان داده است که محدود کردن زمان خوردن غذا برای این حیوانات به مدت 10 ساعت در روز، می تواند از بیماری های متابولیک، جلوگیری یا حتی آنها را معکوس کند.

یک دانشمند زیست شناس سلولی و یک متخصص قلب، اثرات محدودیت زمان تغذیه در روز را بر سلامت افراد بررسی کردند. نتایج حاصل از آزمایش این روش بر روی مگس ها و موش ها باعث شد كه این گروه ایده ی غذا خوردن با محدودیت زمانی(TRE) را در افراد سالم آزمایش كنند. مطالعات انجام شده بیش از یک سال نشان داد کهTRE برای افراد سالم، روشی ایمن است. سپس دانشمندان محدودیت زمانی خوردن غذا را بر روی بیمارانی با مجموعه ای از شرایط که جمعا به نام سندرم متابولیک شناخته می شود، آزمایش کردند. آنها کنجکاو بودند که ببینند آیا این رویکرد که تأثیر عمیقی بر موشهای آزمایشگاهی چاق و دیابتی داشته است، می تواند به میلیون ها بیمار که از علائم اولیه ی دیابت، فشار خون بالا و کلسترول خون ناسالم رنج می برند، کمک کند؟

جهشی از پیشگیری تا درمان

محاسبه ی کالری و یا فهمیدن مقدار دقیق چربی، کربوهیدرات و پروتئین در هر وعده غذایی کار چندان ساده ای نیست. به همین دلیل استفاده ازTRE به عنوان یک استراتژی جدید برای مبارزه با چاقی و بیماریهای متابولیکی که میلیون ها انسان در سراسر جهان را تحت تأثیر قرار داده است، آزمایش گردید. مطالعات متعدد نشان داده اند كهTRE گزینه ای از شیوه زندگی است كه افراد سالم می توانند اتخاذ كنند تا خطر ابتلای خود را به بیماریهای متابولیك در آینده كاهش دهند.

با این حال، TREبه ندرت بر روی افرادی که پیش از این مبتلا به بیماری های متابولیکی تشخیص داده شده اند، آزمایش شده است. علاوه بر این، اکثر قریب به اتفاق بیماران مبتلا به بیماریهای متابولیک اغلب در حال استفاده از دارو هستند، و مشخص نیست که بیش از 12 ساعت روزه داری برای این گروه از بیماران ایمن باشد، بهمین دلیل آزمایشات زیادی لازم است تا مشخص گردد که آیاTRE فایده ای علاوه بر فواید داروهای آنها دارد یا خیر.

در یک همکاری منحصر به فرد بین آزمایشگاه های علوم پایه و علوم بالینی، آزمایش محدود کردن خوردن غذا به یک پنجره 10 ساعته انجام گردید و نتایج نشان دهنده ی بهبود سلامت افراد مبتلا به سندرم متابولیک بود که همچنین برای مدیریت بیماری خود از داروهای کاهش فشار خون و کلسترول استفاده می کردند.

دانشمندان از بیماران مراجعه کننده به کلینیک UC San Diego، که حداقل سه معیار از پنج معیار سندرم متابولیک- چاقی، قند خون بالا، فشار خون بالا، سطح کلسترول بد بالا و سطح پایین کلسترول خوب- را داشتند، برای این تحقیق ثبت نام کردند. بیماران از یک برنامه ی نرم افزاری به نامmyCircadianClock ، که توسط محققان همین گروه تحقیقاتی تهیه شده بود، برای ثبت همه ی کالریهای دریافتی خود در مدت دو هفته استفاده کردند. این کار به دانشمندان کمک کرد تا بیمارانی را بیابند که احتمالاً به مدت 14 ساعت یا بیشتر در طول روز غذا می خورند.

فعالیت بدنی و خواب این افراد، با استفاده از یک ساعت مچی کنترل گردید. از آنجایی که برخی از بیماران با کنترل ضعیف قند خون ممکن بود در طول شب، افت قند خون را تجربه کنند، محققان همچنین یک مانیتور مداوم گلوکز بر روی بازوی آنها قرار دادند تا قند خون آنها را هر چند دقیقه یک بار به مدت دو هفته اندازه گیری کنند.

نوزده بیمار واجد شرایط برای مطالعه انتخاب شدند. اکثر آنها قبلاً مداخلات استاندارد در زمینه ی کاهش کالری و انجام فعالیت بدنی بیشتر را انجام داده بودند. به عنوان بخشی از این مطالعه، تنها تغییری را که باید دنبال می کردند، انتخاب یک پنجره زمانی 10 ساعته برای دریافت کل کالری روزانه بود که با زندگی خانوادگی و کاری آنها به بهترین وجه تناسب داشته باشد، آنها از ساعت 9 صبح تا 7 بعد از ظهر را انتخاب کردند. نوشیدن آب و مصرف داروها خارج از این پنجره مجاز بود. برای 12 هفته آنها از برنامهmyCircadianClock استفاده کردند و برای دو هفته ی آخر مطالعه، همچنین از مانیتور مداوم قند خون و مانیتور فعالیت نیز برای این افراد استفاده شد.

محدودیت زمانی خوردن غذا مانند دارو عمل می کند

پس از گذشت 12 هفته، داوطلبان برای معاینه ی کامل پزشکی و آزمایشات خون به درمانگاه بازگشتند. دانشمندان نتایج نهایی آنها را با نتایج اولیه مقایسه کردند. نتایج این تحقیق که در مجله ی Cell Metabolism  منتشر گردید، بسیار امیدوار کننده بود. محققان دریافتند که اکثر افراد شرکت کننده کاهش وزن متوسطی را- به ویژه کاهش چربی ناحیه شکمی- تجربه کرده بودند. قند خون كسانی كه هنگام روزه داری بالا بود نیز کاهش یافته بود. به طور مشابه، بیشتر بیمارانی که فشار خون و کلسترولLDL بالایی داشتند، بهبود یافته بودند و تمامی این فواید بدون هیچگونه تغییری در فعالیت بدنی اتفاق افتاده بود.

کاهش پنجره زمان خوردن غذا، چندین مزیت ناخواسته ی دیگر نیز بهمراه داشت. به طور متوسط ​​، میزان کالری روزانه ی بیماران 8 درصد ​​کاهش یافته بود. با این حال، تجزیه و تحلیل آماری ارتباطی قوی بین کاهش کالری و بهبود سلامت را نشان نداد. مزایای مشابهی ازTRE  بر کاهش فشار خون و کنترل قند خون در بزرگسالان سالم، که مصرف کالری خود را تغییر نداده بودند نیز مشاهده شد.

تقریباً دو سوم بیماران نیز به خواب آرامش بخش خود در شب و گرسنگی کمتر در هنگام خواب اشاره کردند - مشابه آنچه در سایرمطالعاتTRE در گروههای نسبتاً سالم گزارش شده بود. در حالی که محدود کردن زمان خوردن غذا فقط به یک پنجره ی شش ساعته برای شرکت کنندگان سخت بود و باعث عوارض جانبی زیادی نیز می شد، بیماران در این تحقیق گزارش دادند که به راحتی می توانند با خوردن غذا در مدت زمان 10 ساعت، سازگار شوند. اگرچه پس از اتمام مطالعه ادامه ی این روش ضروری نبود، اما تقریبا 70٪ بیماران حداقل برای یک سال به روش TREادامه دادند. با بهبود سلامتی آنها ، بسیاری از آنها اعلام كردند كه داروهای خود را كاهش داده یا برخی از داروها را متوقف كرده اند.

علیرغم موفقیت این مطالعه، خوردن غذا با محدودیت زمانی در حال حاضر توصیه ی استانداردی که از طرف پزشکان به بیماران مبتلا به سندرم متابولیک پیشنهاد شود، نیست. این مطالعه یک مطالعه ی امکان سنجی کوچک بود. در قدم بعدی آزمایشات کنترل شده ی تصادفی دقیق تر و آزمایشاتی در چندین مرکز ضروری است. به همین منظور، همین گروه از محققان یک مطالعه بزرگتر را بر روی بیماران مبتلا به سندرم متابولیک آغاز کرده اند.

محققان اظهار داشتند که اگرچه ما گزارشی از افت قند خون خطرناک هیچ یک از بیماران شرکت کننده دریافت نکردیم، اما مهم است که روش خوردن غذا با محدودیت زمانی تحت نظارت پزشک انجام شود. از آنجایی که TREمی تواند تنظیم متابولیک را بهبود بخشد، لازم است که سلامت بیمار تحت نظارت پزشک قرار گیرد و داروهای او بر این اساس تنظیم گردد.

ما با احتیاط امیدواریم که روش "خوردن غذا با محدودیت زمانی" بتواند یک رویکرد ساده و در عین حال قدرتمند برای معالجه ی افراد مبتلا به بیماریهای متابولیک باشد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-12-limited-obesity-diabetes.html